Opony wielosezonowe stają się coraz popularniejszym wyborem wśród użytkowników dróg. Stanowią one złoty środek między oponami letnimi a zimowymi, oferując kompromis między efektywnością a wszechstronnością. Ale jak rozpoznać oponę wielosezonową spośród morza różnych rodzajów ogumienia dostępnych na rynku? Odpowiedź tkwi w szczegółowych oznaczeniach, które producenci umieszczają na boku opony. Zapraszamy do artykułu, gdzie przybliżymy Wam tajniki oznaczeń na oponach wielosezonowych, pomagając zrozumieć, na co zwrócić uwagę podczas wyboru idealnego zestawu ogumienia na każdą pogodę.

Jakie oznaczenia mają opony wielosezonowe?

Wielu kierowców i właścicieli pojazdów ma problem z odróżnieniem opon wielosezonowych od opon sezonowych, zarówno letnich, jak i zimowych. Stąd też często szukają oni jakie oznaczenia mają opony wielosezonowe. Dodatkową komplikacją jest fakt, że opony wielosezonowe mogą mieć zarówno oznaczenia literowe, jak też oznaczenia graficzne. Sprawdźmy zatem jak odróżnić opony wielosezonowe lub też całoroczne.

Opony wielosezonowe, często również nazywane oponami całorocznymi są przeznaczone do użytku przez cały rok, a więc zarówno w warunkach letnich, jak i zimowych. Oznaczenie opon wielosezonowych jest dość specyficzne i może być rozpoznane poprzez kilka symboli:

  • M+S (lub M&S, MS): Jest to najbardziej podstawowe i powszechne oznaczenie, które wskazuje, że opona jest przeznaczona do użytku w warunkach błotnistych (“Mud”) i śniegowych (“Snow”). Ważne jest, aby pamiętać, że oznaczenie to nie gwarantuje spełniania wszelkich norm dotyczących prawdziwych opon zimowych w niektórych krajach.
  • 3PMSF: Symbol trójwzgórza ze śnieżynką (Three Peak Mountain Snow Flake). Ten symbol wskazuje, że opona spełnia określone normy wydajności w warunkach śnieżnych i jest uznawana za odpowiednią do użycia w ekstremalnych warunkach zimowych. Opony z tym symbolem są uznawane za legalne opony zimowe w wielu jurysdykcjach, które wymagają takich opon w określonych miesiącach lub warunkach.
Oznaczenia opon wielosezonowych (całorocznych), czyli znaki 3PMSF oraz M+S

Warto jest wspomnieć, że podczas gdy opony wielosezonowe oferują pewien poziom wszechstronności, nie zapewniają one tej samej wydajności co specjalistyczne opony sezonowe (latem opony letnie, a zimą opony zimowe) w ekstremalnych warunkach pogodowych.

Jednakże, dla wielu kierowców, które nie napotykają skrajnych warunków pogodowych i nie chcą zmieniać opon dwa razy do roku, opony wielosezonowe mogą być wygodnym rozwiązaniem.

Jak po wyglądzie rozpoznać opony wielosezonowe?

Opony wielosezonowe można zidentyfikować na kilka sposobów, głównie na podstawie oznaczeń i wzorów bieżnika.

Oznaczenia:

  • M+S: Wszystkie opony wielosezonowe będą miały oznaczenie M+S (co oznacza “Mud and Snow” – błoto i śnieg), sygnalizujące ich zdolność do radzenia sobie w pewnym stopniu z trudniejszymi warunkami drogowymi, takimi jak błoto i śnieg.
  • 3PMSF: Symbol “Trójwzgórze ze śnieżynką” (Three Peak Mountain Snowflake) jest również ważny. Opony, które mają ten symbol, zostały przetestowane i uznane za wydajne w trudniejszych warunkach zimowych. Nie wszystkie opony wielosezonowe mają ten symbol, ale te, które go posiadają, są bardziej odpowiednie dla surowszych warunków zimowych.

Wzór bieżnika:

  • Kombinacja cech opony zimowej i letniej: Opony wielosezonowe mają bieżnik, który jest kombinacją bieżników opon letnich i zimowych. Będą miały charakterystyki obu typów, takie jak lamelki (nacięcia) dla lepszej trakcji na śniegu i szerokie rowki do odprowadzania wody i zapobiegania aquaplaningowi.
  • Średnia głębokość bieżnika: Opony te mają średnią głębokość bieżnika – zazwyczaj nie tak głęboką, jak w oponach zimowych, ale głębszą niż w oponach letnich.
  • Lamelki: Opony całoroczne, czyli wielosezonowe zwykle posiadają więcej lamelek niż opony letnie, ale mniej niż opony zimowe. Lamelki pomagają w trakcji na śniegu i lodzie, poprawiając przyczepność.

Inne cechy opony wielosezonowej:

  • Opony wielosezonowe mogą mieć bieżnik zaprojektowany tak, aby radzić sobie z różnymi warunkami pogodowymi, często przez zastosowanie różnych stref bieżnika dla różnych warunków (na przykład strefę zimową i letnią).
  • Bieżnik często będzie zaprojektowany tak, aby zmniejszyć hałas i poprawić komfort jazdy w różnych warunkach.
  • Mogą mieć cechy zmniejszające ryzyko aquaplaningu, takie jak szerokie rowki boczne.

Pamiętaj, że dla najdokładniejszej identyfikacji warto sprawdzić oznaczenia na boku opony i skonsultować się z informacjami od producenta lub specjalisty ds. opon.

Jakie określenia w nazwach opon są charakterystyczne dla opon wielosezonowych?

Producenci opon często używają różnych określeń w nazwach swoich produktów, aby wyróżnić je jako opony wielosezonowe. Niektóre z tych terminów mogą być bardziej powszechne niż inne, ale wszystkie mają na celu przekazanie informacji, że opony są przeznaczone do użytku przez cały rok. Oto niektóre z typowych określeń, które można znaleźć w nazwach opon wielosezonowych:

  • All-Season: Przykład użycia – Goodyear Eagle Sport All-Season.
  • Four Season lub 4 Season: Przykład użycia – Pirelli Cinturato All Season lub Michelin CrossClimate+ (który jest często promowany jako opona “4-Seasons”).
  • All-Weather: Przykład użycia – Nokian WRG3 All-Weather.
  • 365: Przykład użycia – Vredestein Quatrac 365.

Oczywiście, różne marki mogą używać różnych terminologii lub specyficznych nazw serii produktów, aby zasygnalizować, że są to opony przeznaczone do użytku przez cały rok. Warto więc zawsze sprawdzać specyfikacje produktów oraz poszukać wyżej wspomnianych oznaczeń (M+S oraz 3PMSF) na boku opony, aby upewnić się, że jest to model wielosezonowy.

Czym różnią się opony wielosezonowe od opon sezonowych, zimowych i letnich?

Opony wielosezonowe, letnie i zimowe różnią się pod względem konstrukcji, mieszanki gumowej oraz bieżnika, aby dostosować się do różnych warunków pogodowych, które charakteryzują różne pory roku.

Opony Letnie:

  • Mieszanka gumowa: Twardsza, aby zapewnić większą trwałość i wydajność przy wyższych temperaturach.
  • Bieżnik: Ma mniej rowków i lameli, a opona ma zapewnić optymalną przyczepność na suchej nawierzchni.
  • Wykorzystanie: Optymalne przy temperaturach powyżej +7 stopni Celsjusza.
  • Charakterystyka: Zapewniają lepszą stabilność, krótszą drogę hamowania i lepszą przyczepność na suchej oraz mokrej nawierzchni w cieplejszych warunkach.

Opony Zimowe:

  • Mieszanka gumowa: Miększa, aby zapewnić przyczepność przy niskich temperaturach.
  • Bieżnik: Posiada więcej rowków i lameli, które pomagają w trakcji na śniegu i lodzie.
  • Wykorzystanie: Optymalne przy temperaturach poniżej +7 stopni Celsjusza.
  • Charakterystyka: Zaprojektowane, aby radzić sobie z ekstremalnymi warunkami zimowymi, takimi jak śnieg, lód i niska temperatura.

Opony Wielosezonowe (zwane też oponami całorocznymi):

  • Mieszanka gumowa: Zbalansowana, aby poradzić sobie zarówno z ciepłymi, jak i chłodnymi warunkami.
  • Bieżnik: Kombinacja cech bieżnika opon letnich i zimowych, aby zapewnić wszechstronność.
  • Wykorzystanie: Mogą być używane przez cały rok, ale mogą nie oferować takiej samej wydajności jak opony specjalistyczne w ekstremalnych warunkach.
  • Charakterystyka: Mimo że są kompromisem i nie oferują optymalnej wydajności w skrajnych warunkach, zapewniają przyzwoitą trakcję zarówno w lecie, jak i zimie.

Wybór odpowiedniego rodzaju opon zależy od indywidualnych potrzeb kierowcy, warunków pogodowych w danym regionie oraz od tego, czy kierowca jest gotów zmieniać opony między sezonami. W niektórych krajach istnieją również przepisy prawne dotyczące stosowania opon zimowych w określonych miesiącach lub warunkach pogodowych.

Jakie inne oznaczenia (oprócz np. M+S czy 3PMSF) znajdziemy na oponie wielosezonowej?

Na oponie wielosezonowej można znaleźć szereg oznaczeń i kodów. Niektóre z nich są wspólne dla wszystkich rodzajów opon, a nie tylko dla tych wielosezonowych. Poniżej przedstawiam kilka przykładów:

Uniwersalne oznaczenia na oponie:

  • Rozmiar Opony: Na przykład “205/55R16” gdzie:
    • 205 oznacza szerokość opony w milimetrach.
    • 55 to stosunek wysokości profilu do szerokości (w procentach).
    • R oznacza, że jest to opona radialna.
    • 16 wskazuje średnicę felgi (w calach).
  • Wskaźnik Nośności: Na przykład “91” wskazuje na maksymalne obciążenie, jakie opona może unieść.
  • Indeks Prędkości: Na przykład “V” wskazuje maksymalną prędkość, jaką opona może bezpiecznie osiągnąć.
  • Data Produkcji: Cztery cyfry, które wskazują tydzień i rok produkcji, np. “1020” oznacza, że opona została wyprodukowana w 10. tygodniu 2020 roku.
  • Etykieta UE: Informacje dotyczące efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz poziomu hałasu.

Oznaczenia specyficzne dla opon wielosezonowych:

  • M+S: Jak już wspomniano, oznacza “Mud and Snow” (błoto i śnieg).
  • 3PMSF: Trzy szczyty górskie ze śnieżynką, wskazują na sprawność w warunkach zimowych.
  • All-Season, 4-Season lub inne podobne oznaczenia w nazwie opony, które zostały już omówione wcześniej.

Dodatkowe oznaczenia, które mogą wystąpić:

  • XL lub RF: Oznacza “Extra Load” lub “Reinforced” – opony przeznaczone do większych obciążeń.
  • RFT lub RSC lub SSR: Oznaczają różne technologie opon “run-flat”, które pozwalają na jazdę na oponie nawet po jej przebiciu.
  • MO, AO, N0 itp.: Wskazują, że opony zostały specjalnie zaprojektowane lub zatwierdzone do użycia w konkretnych markach samochodów, np. Mercedes (MO), Audi (AO), Porsche (N0) itp.

Warto pamiętać, że pełne zrozumienie oznaczeń na oponie pozwoli dokonać bardziej świadomego wyboru i zapewnić, że opona jest odpowiednia do Twoich potrzeb i warunków jazdy.

Czy kod na oponie 1023 oznacza tydzień i rok czy miesiąc i rok?

Kod “1023” na oponie odnosi się do tygodnia i roku produkcji. Zatem:

  • 10 oznacza dziesiąty tydzień.
  • 23 wskazuje na rok 2023.

Czyli opona została wyprodukowana w dziesiątym tygodniu 2023 roku. Nie używa się miesięcy do oznaczania daty produkcji opon, zawsze są to tygodnie, aby zapewnić większą precyzję.

Czy można założyć opony wielosezonowe tylko na przód lub tył pojazdu?

Zaleca się, aby wszystkie cztery opony na pojeździe były takie same – czyli albo wszystkie cztery były oponami wielosezonowymi, letnimi lub zimowymi. Mieszanie różnych typów opon na różnych osiach pojazdu (na przykład umieszczanie opon wielosezonowych z przodu i letnich z tyłu) nie jest zalecane ze względu na różnice w charakterystyce jazdy i przyczepności, które mogą powodować nieprzewidywalne zachowanie pojazdu, zwłaszcza w trudnych warunkach pogodowych.

Dlaczego jest to ważne?

  • Przyczepność: Opony letnie, zimowe i wielosezonowe mają różną przyczepność na różnych rodzajach nawierzchni i w różnych warunkach pogodowych.
  • Stabilność: Różne typy opon mogą różnić się pod względem trakcji i zdolności do odprowadzania wody, co może prowadzić do utraty stabilności i kontroli nad pojazdem, szczególnie przy wyższych prędkościach lub w trudnych warunkach.
  • Bezpieczeństwo: Mieszanie opon może wpłynąć na zdolność pojazdu do efektywnego hamowania i prowadzenia na zakrętach, co może być niebezpieczne.

W niektórych krajach, mieszanie różnych typów opon jest także niezgodne z przepisami ruchu drogowego, więc zawsze warto sprawdzić lokalne przepisy przed podjęciem takiej decyzji.

Zaleca się, aby konsultować się ze specjalistą ds. opon lub mechanikiem przed dokonaniem zmian w konfiguracji opon w swoim pojeździe, aby upewnić się, że jest ona bezpieczna i odpowiednia dla Twoich potrzeb. Jeśli zdecydujesz się na opony wielosezonowe, najlepiej jest zaopatrzyć się w komplet czterech takich opon, aby zapewnić jednolitą wydajność i bezpieczeństwo na drodze.

Czy jest różnica pomiędzy oponami wielosezonowymi, a oponami całorocznymi?

Terminy “opony wielosezonowe” i “opony całoroczne” są używane zamiennie i w większości przypadków oznaczają to samo. Obie nazwy odnoszą się do opon zaprojektowanych, aby działać efektywnie w szerokim zakresie warunków pogodowych i temperatur, zarówno latem, jak i zimą. Jednakże, warto podkreślić pewne niuanse:

  • Opony wielosezonowe (All-Season): Są to opony, które zazwyczaj mają oznaczenia M+S (błoto i śnieg) i są zdolne do radzenia sobie w umiarkowanych warunkach zimowych oraz w sezonie letnim.
  • Opony całoroczne: Ten termin jest często używany jako synonim opon wielosezonowych, ale w niektórych przypadkach może być używany do opisania opon, które są naprawdę zdolne do radzenia sobie we wszystkich warunkach pogodowych, również w trudniejszych warunkach zimowych, i powinny posiadać symbol 3PMSF (trzy szczyty górskie ze śnieżynką).

W praktyce jednak oba terminy są w Polsce używane zamiennie. Obie kategorie mają na celu eliminację potrzeby zmiany opon między sezonami i oferowania dobrej wydajności przez cały rok.

Ile wytrzymują opony wielosezonowe?

Czas używania i trwałość opon wielosezonowych zależą od wielu czynników, takich jak jakość opony, warunki jezdne, styl jazdy oraz regularność przeprowadzania konserwacji. Poniżej znajdziesz kilka punktów, które mogą wpływać na żywotność opon wielosezonowych:

Czynniki wpływające na żywotność opon:

  • Jakość opony: Opony renomowanych producentów mogą mieć lepszą jakość i trwałość.
  • Warunki jazdy: Ekstremalne temperatury, jazda po nierównej nawierzchni czy częste przejazdy po drogach z większymi obciążeniami mogą wpływać na żywotność opon.
  • Styl jazdy: Agresywna jazda, częste przyspieszania i hamowania mogą przyspieszać zużycie opon.
  • Konserwacja: Regularne sprawdzanie i dostosowywanie ciśnienia, a także wyważanie kół, mogą przedłużyć żywotność opon.
  • Przechowywanie: Przechowywanie opon w odpowiednich warunkach (unikanie bezpośredniego światła słonecznego, utrzymywanie odpowiedniej temperatury) także wpływa na ich trwałość.

Średnia trwałość opon wielosezonowych:

  • Średnia żywotność: Opony wielosezonowe mogą mieć żywotność od około 30 000 do 60 000 kilometrów, ale istnieją przypadki, gdzie wysokiej jakości opony mogą wytrzymać nawet 80 000 km czy więcej.
  • Lata w użyciu: Niezależnie od przejechanych kilometrów, wiele producentów opon i ekspertów branżowych zaleca wymianę opon co 6-10 lat od daty produkcji, nawet jeśli bieżnik wydaje się być w dobrym stanie.

Rekomendacje:

  • Regularne kontrole: Niezależnie od przewidywanego okresu użytkowania, regularnie kontroluj głębokość bieżnika oraz poszukaj wszelkich oznak uszkodzeń lub nadmiernego zużycia.
  • Sezonowe sprawdzenie: Ponieważ są to opony wielosezonowe, warto je sprawdzać przy zmianie sezonów, aby upewnić się, że są nadal w odpowiednim stanie do jazdy w różnych warunkach pogodowych. Nie zrobi za nas tego serwis, gdyż prawdopodobnie nie będzie ku temu okazji.
  • Przeglądy techniczne: Nie przegap regularnych przeglądów technicznych pojazdu, które mogą pomóc w wykrywaniu problemów z oponami wcześniej.

Warto pamiętać, że prawidłowe utrzymanie i regularne sprawdzenia stanu technicznego opon są kluczowe, aby mogły one służyć przez maksymalnie długi czas.

Podobne wpisy

Jeden komentarz

  1. Wow, dziękuję bardzo za ten artykuł. Generalnie nigdzie nie można znaleźć porządnie opracowanych informacji na ten temat.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *