Samochody elektryczne wciąż nie oferują takiego zasięgu jak najlepsze modele spalinowe. Co nie oznacza, że nie ma wśród elektryków modeli, którymi z łatwością dojedziemy bardzo daleko. Sprawdź nasz przegląd elektryków z dużym zasięgiem na jednym ładowaniu! Dowiedz się jaki samochód elektryczny ma obecnie największy zasięg?

Zasięg na jednym ładowaniu

Zasięg jazdy na jednym ładowaniu to odległość, którą samochód elektryczny może pokonać na pełnym naładowaniu baterii. Jest to jedna z najważniejszych cech, na którą zwracają uwagę klienci przy wyborze samochodu elektrycznego.

Standardy pomiaru zasięgu na jednym ładowaniu w przypadku samochodów elektrycznych są ujednolicone i zwykle opierają się na testach przeprowadzanych przez niezależne laboratoria. Jednym z najbardziej popularnych standardów jest WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure), który został opracowany w celu ujednolicenia testów zasięgu na jednym ładowaniu na całym świecie.

Testy WLTP obejmują szereg różnych czynników, takich jak styl jazdy, warunki pogodowe, prędkość jazdy, topografię trasy i wiele innych. W wyniku testów uzyskuje się znormalizowany zasięg jazdy na jednym ładowaniu, który można wykorzystać do porównywania różnych samochodów elektrycznych. Warto jednak pamiętać, że rzeczywisty zasięg jazdy na jednym ładowaniu może się różnić w zależności od wielu czynników, takich jak na przykład styl jazdy czy warunki pogodowe.

Standardy mierzenia zasięgu pojazdów elektrycznych

Standardy mierzenia zasięgu pojazdów elektrycznych są ustalane przez różne organizacje, w tym rządowe agencje regulacyjne, stowarzyszenia motoryzacyjne i organizacje standaryzacyjne. Oto kilka ważnych standardów mierzenia zasięgu pojazdów elektrycznych:

  1. EPA (Environmental Protection Agency) – w Stanach Zjednoczonych EPA opracowało procedurę testową, znana jako “Test zasięgu dla pojazdów elektrycznych i hybrydowych” (Electric Vehicle and Hybrid Electric Vehicle Range Test). Ten test określa zasięg pojazdu elektrycznego w warunkach laboratoryjnych.
  2. WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) – jest to międzynarodowy standard testowania pojazdów, który ma na celu dostarczenie bardziej realistycznych wyników dotyczących zużycia paliwa, emisji CO2 i zasięgu pojazdów, w tym elektrycznych. WLTP zastępuje starszy standard NEDC (New European Driving Cycle) w Unii Europejskiej.
  3. GMP (Global Mileage Protocol) – jest to standard opracowany przez Koreańską Agencję Transportu Bezpieczeństwa (Korea Transportation Safety Authority) w celu jednoznacznego pomiaru zasięgu pojazdów elektrycznych. GMP opisuje szczegółowe metody testowania, w tym prędkość jazdy, temperaturę, ukształtowanie trasy, obciążenie pojazdu i inne czynniki.
  4. NEFZ (Neuer Europäischer Fahrzyklus) – to wcześniejszy standard testowania zasięgu stosowany w Unii Europejskiej, który został zastąpiony przez WLTP. NEFZ był podstawą dla wielu wcześniejszych deklaracji producentów dotyczących zasięgu pojazdów elektrycznych.

Warto zauważyć, że wyniki testów laboratoryjnych nie zawsze odzwierciedlają rzeczywiste warunki użytkowania pojazdu, ponieważ zasięg zależy od wielu czynników, takich jak styl jazdy, warunki pogodowe, topografia terenu, obciążenie pojazdu, temperatura i wiele innych. Dlatego warto korzystać z różnych źródeł informacji, takich jak testy niezależnych organizacji, opinie użytkowników i dane producenta, aby uzyskać pełniejszy obraz zasięgu danego pojazdu elektrycznego.

Jakie samochody elektryczne oferują najwyższy zasięg?

Obecnie na rynku istnieje kilka samochodów elektrycznych, które oferują największy zasięg jazdy na jednym ładowaniu.

Lucid Air Dream Edition

Ten luksusowy sedan ma oferować zasięg do 832 km na jednym ładowaniu. Lucid Air Dream Edition jest już w produkcji i w pierwszej kolejności produkowana jest limitowana seria Dream Edition, w której powstanie 520 egzemplarzy. Producent przyjął ponad 13 tys. rezerwacji na zakup tego auta. Cena Lucida Air Dream Edition wynosi 169 tysięcy dolarów. Portal InsideEVs przeprowadził test zasięgu Lucida Air Dream Edition na amerykańskiej autostradzie. Przy jeździe z szybkością 113 km/h (70 mph) samochód był w stanie pokonać nieco ponad 500 mil, czyli w sumie 805 kilometrów.

Lucid Air Pure

Mercedes EQS

Mercedes EQS to luksusowy samochód elektryczny, który został wprowadzony na rynek w 2021 roku. Istnieje kilka wariantów EQS, z różnymi pojemnościami baterii i zasięgami. Mercedes EQS 450+ wyposażony jest w baterię o pojemności około 107,8 kWh. Według cyklu WLTP, oferuje on zasięg wynoszący około 780 kilometrów.

Mercedes EQS

Tesla

Na kolejnych miejscach warto wymienić cały szereg modeli marki Tesla. Oto tabela przedstawiająca modele samochodów Long Range producenta Tesla, zawierająca informacje o zasięgu jazdy na jednym ładowaniu oraz cenie!

ModelZasięg jazdy na jednym ładowaniuCena (w USA)
Tesla Model S Long Range647 km$ 89,990  
Tesla Model X Long Range595 km$ 99,990
Tesla Model 3 Long Range580 km$ 48,990
Tesla Model Y Long Range540 km$ 52,990
Modele Tesli typu Long range
Tesla Model S

Fisker Ocean

Fisker Ocean to luksusowy samochód elektryczny, który został zaprezentowany w 2020 roku. Według specyfikacji podanej przez producenta, Fisker Ocean ma oferować zasięg jazdy na jednym ładowaniu wynoszący nawet 560 km. Oznacza to, że samochód powinien być w stanie pokonać większość codziennych tras bez potrzeby ładowania.

Jeśli chodzi o cenę, producent określił ją na 37,499 dolarów za wersję podstawową. Fisker Ocean ma być również dostępny w systemie subskrypcyjnym, gdzie klienci będą mogli wynająć samochód na określony okres. Wszystkie modele Fisker Ocean mają mieć napęd na cztery koła oraz być wyposażone w szereg zaawansowanych technologii i funkcji, takich jak na przykład systemy asystujące kierowcę, inteligentne ładowanie, ekran dotykowy, a także dach słoneczny z wbudowanymi panelami fotowoltaicznymi.

Warto jednak zauważyć, że rzeczywisty zasięg jazdy zależy od wielu czynników, takich jak styl jazdy, warunki pogodowe, topografia trasy, prędkość jazdy, a także wiek baterii.

Fisker Ocean

Kia EV6

Model EV6 to elektryczny samochód klasy kompaktowej produkowany przez koreańską firmę Kia. Samochód został zaprezentowany w marcu 2021 roku, a produkcja rozpoczęła się w sierpniu 2021 roku. Zasięg samochodu zależy od wybranej baterii, najmocniejsza wersja może przejechać nawet do 528 km na jednym ładowaniu. W Polsce ceny modelu EV6 zaczynają się od około 160 tysięcy złotych. Cena zależy od wersji wyposażenia i rodzaju baterii. Uwagę zwraca również nowoczesny wygląd oraz wysoka jakość wykonania samochodu.

Warto podkreślić, że jest to najtańsze z aut elektrycznych oferujących zasięg powyżej 500 km według normy WLTP, co czyni ją niezwykle atrakcyjną ofertą. Kia zapewnia również zdecydowanie większą sieć serwisową i naprawczą w Polsce niż którykolwiek z wymienionych wyżej konkurentów. Dla wielu więc KIA EV6 może być najlepszym wyborem.

Kia EV6 w wersji GT

Niedoszły lider

Jeszcze całkiem niedawno Tesla zapowiadała wypuszczenie na rynek auta elektrycznego z zasięgiem przekraczającym 830 km. Model Tesla Model S Plaid+ według zapowiedzi miał oferować zasięg do 837 km na jednym ładowaniu, co czyniłoby z niego rekordzistę. Zgodnie jednak z tweetem Elona Muska, prezesa Tesli, model ten nie powstanie, gdyż już oferowany model jest jego zdaniem wystarczająco dobry.

Przyszłość zasięgu samochodów elektrycznych

Przewidywania dotyczące zasięgu samochodów elektrycznych w najbliższych latach są związane z postępami w technologii baterii. Obecnie samochody elektryczne osiągają zasięgi zwykle między 150 a 400 kilometrów na jednym ładowaniu, w zależności od modelu i pojemności baterii. Jednak prognozy sugerują, że w najbliższych latach zasięg ten będzie stale się zwiększał, a nowe modele będą oferować coraz większy zasięg na jednym ładowaniu.

Niektóre prognozy sugerują, że już w najbliższych 3-5 latach możemy oczekiwać samochodów elektrycznych oferujących zasięgi między 500 a 800 kilometrów na jednym ładowaniu, dzięki coraz bardziej wydajnym i pojemnym bateriom. Przewidywania te opierają się na szybkim rozwoju technologii baterii, w tym nowych materiałów anodowych i katodowych oraz wykorzystaniu innowacyjnych metod produkcji baterii. A z dostępnej powyżej listy możemy wywnioskować, że przyszłość ta nie jest wcale taka odległa. Co prawda taki zasięg oferują głównie najbardziej zaawansowane i co za tym idzie drogie modele, ale już wkrótce technologia powinna znacząco stanieć.

Jednocześnie, rozwój infrastruktury ładowania również wpłynie na zasięg samochodów elektrycznych. Coraz więcej stacji ładowania powstaje na całym świecie, co pozwala na łatwiejsze planowanie podróży i ładowanie samochodów w trakcie podróży. Wraz z rozwojem technologii baterii i infrastruktury ładowania, zasięg samochodów elektrycznych będzie nadal wzrastał, co może przyspieszyć przejście na pojazdy elektryczne.

Co wpływa na zasięg elektryka?

Zasięg samochodu elektrycznego, czyli odległość, jaką może przejechać na jednym ładowaniu baterii, zależy od wielu czynników. Do najważniejszych czynników wpływających na zasięg samochodu elektrycznego należą:

  1. Pojemność baterii: Pojemność baterii jest jednym z głównych czynników determinujących zasięg samochodu elektrycznego. Im większa pojemność baterii, tym większy zasięg.
  2. Efektywność napędu: Wydajność i efektywność systemu napędowego, w tym silnika elektrycznego, przekładni, inwertera itp., mogą znacząco wpływać na zasięg samochodu elektrycznego. Nowoczesne systemy napędowe o wysokiej wydajności mogą zwiększyć zasięg poprzez zmniejszenie zużycia energii.
  3. Waga samochodu: Waga samochodu ma wpływ na zużycie energii. Lekkie pojazdy zazwyczaj osiągają większy zasięg niż te cięższe, ponieważ potrzebują mniej energii do poruszania się.
  4. Aerodynamika: Opór powietrza jest istotnym czynnikiem wpływającym na zasięg samochodu elektrycznego. Samochody o bardziej aerodynamicznym kształcie generują mniejszy opór powietrza i mogą osiągać większy zasięg przy takiej samej ilości energii.
  5. Warunki drogowe: Warunki drogowe, takie jak temperatura, teren, prędkość jazdy i obciążenie pojazdu, mogą mieć wpływ na zużycie energii i zasięg samochodu elektrycznego. Na przykład jazda w niskich temperaturach może skrócić zasięg z powodu większego zużycia energii przez system grzewczy.
  6. Styl jazdy: Agresywny styl jazdy, taki jak szybka jazda, gwałtowne przyspieszanie i hamowanie, może znacznie zmniejszyć zasięg samochodu elektrycznego poprzez zwiększone zużycie energii.
  7. Stan baterii: Stan i wiek baterii również mają wpływ na zasięg. Starsze baterie mogą mieć mniejszą pojemność i zdolność przechowywania energii, co skraca zasięg pojazdu.
  8. Szybkość ładowania: Możliwość szybkiego ładowania baterii może wpływać na zasięg, ponieważ umożliwia szybsze uzupełnienie energii w trasie, co z kolei może zwiększyć zakres podróży.

Te czynniki mogą działać zarówno oddzielnie, jak i w połączeniu, aby wpłynąć na zasięg samochodu elektrycznego. Producenci stale pracują nad poprawą tych aspektów, aby zwiększyć zasięg i efektywność pojazdów elektrycznych.

Podobne wpisy

Jeden komentarz

  1. Tak, ale trzeba pamiętać, że jest różnica pomiędzy zasięgiem mierzonym zgodnie z tymi standardami, a realną sytuacją na drodze. Sam jeżdżę elektrykiem i akurat przy dobrej pogodzie i w mieście auto ma większy zasięg niż podany zgodnie z WLTP, ale podczas dużych mrozów już jest kilka procent poniżej deklarowanej wartości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *