Trójkołowce są od kilku lat bardziej przystępną alternatywą dla jednośladów. W 2018 roku rozszerzono prawo jazdy kategorii B na motocykle trójkołowe. Dzięki temu kierowcy nie muszą zdawać dodatkowego egzaminu, aby legalnie poruszać się trójkołowcem. Wiążą się z tym jednak pewne ograniczenia – nie wszystkie pojazdy trójkołowe spełniają warunki umożliwiające jazdę z prawem jazdy kategorii B.
Jakie warunki musi spełnić motocykl trójkołowy, aby umożliwiać jazdę z prawem jazdy kategorii B?
Motocykle trójkołowe są znane od dosyć dawna – tzw. trajki z dwoma kołami z tyłu już wiele lat temu pojawiły się w ofertach największych producentów jak np. Honda czy Harley-Davidson. W ostatnich latach coraz większą popularność zdobywają motocykle trójkołowe, w których dwa koła są montowane z przodu. Warunkiem uzyskania homologacji L5e pozwalającej na jazdę z prawem jazdy kategorii B jest to, aby rozstaw kół umieszczonych na jednej osi był większy niż 460 mm. Nie ma natomiast znaczenia, czy dwa koła są z przodu, czy z tyłu motocykla.
Aby uzyskać homologację, koła muszą być też umieszczone na jednej osi, dlatego należy wykluczyć motocykle z koszem bocznym. Wiele modeli trójkołowców wykorzystuje opony motocyklowe – jeśli szukasz nowych opon do motocykla, to koniecznie wejdź na www.sklepopon.com/opony-motocyklowe. Można też natknąć się na motocykle trójkołowe, w których stosowane jest specjalne ogumienie w rozmiarach spotykanych również w samochodach, jak np. 205/45 R16.
Aby jeździć trójkołowcem z homologacją L5e, należy dysponować prawem jazdy kategorii B od co najmniej trzech lat. Nie ma żadnych ograniczeń dotyczących pojemności i mocy silnika. Dlatego motocykle trójkołowe otwierają dosyć szerokie możliwości dla kierowców, którzy nie chcą chodzić na kurs jazdy motocyklem i zdawać kolejnego egzaminu. Dla porównania, prawo jazdy kat. B pozwala na jazdę motocyklami dwukołowymi, ale jedynie o pojemności poniżej 125 cm3 i mocy nieprzekraczającej 11 kW – około 15 KM. Ponadto istnieje ograniczenie stosunku mocy do masy pojazdu – 0,1 kW/kg.
Przykładowe modele trójkołowców na kategorię B
Yamaha Tricity
Yamaha Tricity 125 o mocy 12,25 KM może być dobrą alternatywą dla osoby chcącej jeździć skuterem po mieście, która jednak obawia się o stabilność jazdy jednośladem. Ta wersja pozwala na jazdę z prawem jazdy kategorii A1 lub B. Kierowcy dysponujący prawem jazdy na samochody od minimum trzech lat, mogą rozważyć również wersję Tricity 300 z silnikiem o mocy 28 KM.
Piaggio MP3
Model Piaggio o nazwie kojarzonej z formatem plików dźwiękowych (empetrójka) występuje w różnych wersjach mocy i pojemności. Odmiana MP3 300 to konkurencja dla Yamahy Tricity 300. Model Piaggio rozwija nieco mniejszą moc – 26,6 KM, ale jest tańszym wyborem niż konkurencja z Japonii. Kierowcy, którzy oczekują nieco wyższych osiągów, mogą wziąć pod uwagę odmiany takie jak np. Piaggio MP3 400 o mocy 35,3 KM lub Piaggio MP3 530 o mocy 44,1 KM. Wyższy zapas mocy pozwoli nie tylko sprawniej poruszać się w ruchu miejskim, ale umożliwi też niedalekie wyjazdy poza miasto.
Can-Am Spyder
Trójkołowiec Can-Am Spyder to raczej alternatywa dla dużego motocykla niż dla skutera miejskiego. Silnik o pojemności 1330 cm3 rozwija moc 115 KM, co przekłada się na osiągi pozwalające na wygodne i bardzo dynamiczne przemieszczanie się również na dalszych trasach. Can-Am Spyder może nie być jednak tak zwinny w mieście, gdyż w przeciwieństwie do wcześniej wymienionych modeli nie pochyla się podczas skręcania – w tej kwestii bardziej przypomina quada niż motocykl.
Trójkołowiec i jego zalety
Trójkołowiec ma kilka zalet w porównaniu do jednośladu, które mogą być atrakcyjne dla różnych osób w różnych sytuacjach:
- Stabilność: Trójkołowiec oferuje większą stabilność niż jednoślad, co może być przydatne dla osób początkujących lub dla tych, którzy mają trudności z utrzymaniem równowagi.
- Bezpieczeństwo: Ze względu na swoją konstrukcję trójkołowce są mniej podatne na wypadki związane z utratą równowagi niż jednoślady, co może zwiększyć poczucie bezpieczeństwa użytkownika.
- Większa przestrzeń bagażowa: Trójkołowce często mają większą przestrzeń bagażową niż jednoślady, co czyni je bardziej praktycznymi dla osób przewożących większe ilości rzeczy.
- Mniej wysiłku potrzebnego do utrzymania równowagi: Jazda na trójkołowcu wymaga mniej wysiłku fizycznego do utrzymania równowagi niż jazda na jednośladzie, co może być korzystne dla osób starszych lub o ograniczonej sprawności fizycznej.
- Większa widoczność: Trójkołowiec może być bardziej widoczny dla innych użytkowników dróg niż jednoślad, co może zwiększyć bezpieczeństwo użytkownika.
- Łatwiejsze manewrowanie: Ze względu na swoją konstrukcję trójkołowiec może być łatwiejszy do manewrowania niż jednoślad, co może być przydatne w zatłoczonych lub wąskich przestrzeniach.
Pomimo tych zalet, trójkołowiec może być mniej zwinny i elastyczny niż jednoślad w niektórych sytuacjach, na przykład podczas omijania przeszkód lub jazdy po nierównym terenie. z tego powodu motocykle trójkołowe wybierane są częściej z zamiarem korzystania z nich w mieście. Ostatecznie jednak wybór między jednośladem a trójkołowcem zależy od twoich osobistych preferencji i miejsc, w których chcesz z niego korzystać.
Na co zwrócić uwagę przez zakupem motocykla trójkołowego?
Zanim podejmiesz decyzję o zakupie motocykla trójkołowego, istnieje kilka istotnych rzeczy, które warto wziąć pod uwagę:
- Cel użytkowania: Zastanów się, w jaki sposób chcesz używać motocykla trójkołowego. Czy będzie to głównie do codziennej jazdy do pracy, rekreacji, czy może podróży długodystansowych? Wybierz model, który najlepiej spełni Twoje potrzeby.
- Rodzaj motocykla trójkołowego: Istnieją różne rodzaje motocykli trójkołowych, w tym te, które mają dwa koła z przodu lub z tyłu. Każdy rodzaj ma swoje zalety i wady. Przyjrzyj się różnym modelom i zdecyduj, który najlepiej odpowiada Twoim preferencjom i umiejętnościom.
- Bezpieczeństwo: Sprawdź opinie dotyczące bezpieczeństwa danego modelu motocykla trójkołowego. Zwróć uwagę na funkcje bezpieczeństwa, takie jak systemy kontroli trakcji, hamulce ABS czy stabilizatory toru jazdy.
- Koszty: Oprócz ceny zakupu, rozważ także inne koszty związane z posiadaniem motocykla trójkołowego, takie jak ubezpieczenie, utrzymanie, paliwo oraz ewentualne naprawy i konserwacje.
- Test jazdy: Zanim podejmiesz ostateczną decyzję, wykonaj test jazdy na kilku różnych modelach, jeśli to możliwe. To pozwoli Ci lepiej zrozumieć, jak dany motocykl trójkołowy się prowadzi i czy jest odpowiedni dla Ciebie.
- Opinie innych użytkowników: Przeczytaj opinie innych użytkowników na temat modeli, które Cię interesują. Mogą one dostarczyć cennych informacji na temat praktyczności, wydajności i trwałości danego motocykla.
Pamiętaj, że wybór motocykla trójkołowego to bardzo osobista decyzja, która powinna być dobrze przemyślana i oparta na Twoich własnych preferencjach i potrzebach. Dla wielu osób zaletą wielu trójkołowców jest możliwość korzystania z niego na kategorię B prawa jazdy. Nie powinno to być jedyne kryterium wyboru, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że wybrane trójkołowce mogą być naprawdę drogie.
Ile zapłacimy za trójkołowca?
Ceny trójkołowych motocykli w Polsce są zróżnicowane i zależą od wielu czynników, takich jak marka, model, moc oraz poziom wyposażenia. Najtańsze modele można znaleźć już od około 19 000 złotych. Mniej więcej tyle zapłacimy za model Yamahy Tricity 125. Z drugiej strony, bardziej zaawansowane i luksusowe trójkołowce, jak na przykład Can-Am Spyder F3 czy Harley-Davidson Tri Glide Ultra, mogą kosztować nawet ponad 100 tysięcy złotych.
Ceny mogą się różnić w zależności od dostępnych promocji oraz opcji finansowania. Jeśli nasz budżet jest mniejszy możemy też zawrócić uwagę na używane motocykle trójkołowe, które znajdziemy między innymi na Otomoto oraz OLX. Używane motocykle trójkołowe w Polsce znajdują się z reguły w naprawdę dobrym stanie, gdyż sezon w Polsce jest relatywnie krótki. Bez względu na to czy interesują nas modele turystyczne, miejskie czy może stare modele, w tym zabytkowe, z łatwością znajdziemy zadbane używane egzemplarze.
Dodaj komentarz