Dowiedz się kim jest dealer samochodowy, czym różni się dealerski model sprzedaży samochodów od modelu agencyjnego oraz jakie sieci dealerskie działające w Polsce mogły pochwalić się najlepszymi wynikami sprzedaży w roku 2022!
Czym zajmuje się dealer samochodowy?
Dealer samochodowy to firma, która sprzedaje nowe i używane samochody. Zajmuje się handlem samochodami w imieniu producentów lub importerów. Oto niektóre z głównych działań, którymi zajmuje się dealer samochodowy:
- Sprzedaż samochodów. Głównym zadaniem dealera samochodowego jest sprzedaż nowych i używanych samochodów. Posiadają oni szeroki wybór samochodów różnych marek i modeli, które można kupić bezpośrednio od dealera.
- Zapewnienie finansowania. Dealerzy samochodowi często oferują usługi finansowania, umożliwiając klientom zakup samochodu na kredyt lub leasing. Mogą mieć umowy z różnymi instytucjami finansowymi w celu udzielenia pożyczek lub umów leasingowych klientom.
- Ubezpieczenia. Dealer samochodowy w procesie sprzedaży auta ma również często możliwość zaoferowania ubezpieczenia samochodowego, zarówno w zakresie podstawowym, czyli OC, jak też AC, czyli Autocasco. Czytaj też: Najlepsze marki ubezpieczeniowe na świecie
- Obsługa posprzedażowa. Dealerzy samochodowi zapewniają również usługi obsługi posprzedażowej, takie jak serwis samochodowy, naprawy, przeglądy i wymiana części. Mają zazwyczaj wykwalifikowany personel techniczny, który zajmuje się konserwacją i naprawą samochodów.
- Jazdy testowe. Dealerzy umożliwiają potencjalnym klientom przeprowadzenie testów jazdy, aby mogli ocenić samochód przed podjęciem decyzji o zakupie. Dostęp do testów jazdy pozwala klientom na sprawdzenie wygody, wydajności i funkcji samochodu.
- Doradztwo i informacje. Dealerzy samochodowi udzielają klientom informacji na temat różnych modeli samochodów, opcji wyposażenia, osiągów i innych istotnych szczegółów. Służą doradztwem, aby pomóc klientom dokonać odpowiedniego wyboru samochodu zgodnie z ich potrzebami i preferencjami.
- Handel samochodami używanymi. Wiele dealerów samochodowych posiada również dział handlu samochodami używanymi. Kupują samochody od osób prywatnych lub akceptują samochody w rozliczeniu przy zakupie nowego samochodu. Następnie odsprzedają te samochody po odpowiedniej renowacji i przygotowaniu do dalszej sprzedaży.
Dealerzy samochodowi mają także inne zadania, takie jak zarządzanie zapasami samochodów, reklama i marketing, obsługa klienta oraz prowadzenie negocjacji w imieniu klientów. Ich głównym celem jest sprzedaż samochodów i zapewnienie satysfakcji klientów w trakcie całego procesu zakupowego.
Co to znaczy agencyjny model sprzedaży samochodów? Czym różni się od modelu dealerskiego?
Agencyjny model sprzedaży samochodów odnosi się do konkretnego sposobu sprzedaży samochodów, w którym producent samochodów działa bezpośrednio jako sprzedawca, a dealerzy są wyłącznie agencjami, które reprezentują producenta i obsługują sprzedaż w imieniu producenta.
W agencyjnym modelu sprzedaży samochodów producent utrzymuje kontrolę nad całym procesem sprzedaży. Samochody są sprzedawane bezpośrednio przez producenta lub za pośrednictwem jego własnych salonów sprzedaży. Dealerzy, zwani również agencjami, nie kupują samochodów od producenta, ale działają jako pośrednicy, obsługujący transakcje sprzedaży w imieniu producenta. Otrzymują prowizję lub wynagrodzenie od producenta za każdą sprzedaną jednostkę.
W porównaniu do agencyjnego modelu, model dealerski to tradycyjny model sprzedaży samochodów, w którym dealerzy samochodowi są niezależnymi podmiotami, które kupują samochody od producenta i sprzedają je klientom końcowym. Dealerzy mają większą swobodę działania i mogą określać własne ceny, negocjować warunki sprzedaży i oferować różne usługi posprzedażowe. Dealerzy często posiadają własne salony sprzedaży i serwisy samochodowe.
Główna różnica między agencyjnym modelem a modelem dealerskim polega na tym, kto jest właścicielem samochodów i kto jest odpowiedzialny za cały proces sprzedaży. W agencyjnym modelu producent utrzymuje własność nad samochodami i kontroluje sprzedaż, podczas gdy w modelu dealerskim to dealerzy są właścicielami samochodów i mają większą niezależność w prowadzeniu działalności sprzedażowej.
Co dealerzy sądzą o agencyjnym modelu sprzedaży?
Z badania przeprowadzonego przez EY Polska i DCG Dealer Consulting wynika, że dealerzy samochodów osobowych w Polsce są podzieleni co do możliwości zmiany modelu dystrybucji na model agencyjny. Według 31% dealerów, zmiana taka jest nieunikniona, podczas gdy 30% dealerów zdecydowanie się nie zgadza z tym twierdzeniem. Istnieją obawy w branży dotyczące wprowadzenia modelu agencyjnego, które mogą zwiększyć zależności dealerów od importerów oraz ograniczyć możliwość negocjacji cen zakupu samochodów.
Ponadto, badanie przeprowadzone w 2022 roku przez EY Polska i DCG Dealer Consulting pokazuje, że 46% dealerów uważa, że wprowadzenie modelu agencyjnego wpłynęłoby na redukcję zatrudnienia w dziale sprzedaży nowych samochodów, a 49% dealerów uważa, że mogłoby to pomóc w zmniejszeniu wojen cenowych między dealerami. Jednak tylko około 10% ankietowanych dealerów wierzy, że wprowadzenie modelu agencyjnego przyczyniłoby się do wzrostu rentowności sprzedaży nowych samochodów.
Jacy są najwięksi dealerzy samochodów osobowych w Polsce?
Najwięksi dealerzy samochodów osobowych w Polsce w 2020 roku według zestawienia przeprowadzonego przez Samar i DCG Dealer Consulting Group to:
- Grupa Cichy-Zasada. Grupa Cichy-Zasada była liderem sprzedaży samochodów w Polsce, sprzedając ponad 20 000 nowych samochodów osobowych. Oferowane przez nią marki to VW, Audi, Skoda, Seat, Mercedes, Smart, Jeep, Alfa Romeo i Subaru. Posiadała 45 salonów samochodowych.
- Grupa PGD-IP. Grupa PGD-IP zajęła drugie miejsce, sprzedając 14 306 samochodów osobowych w 2020 roku. W ofercie znajdowały się marki takie jak Ford, Nissan, Suzuki, Mitsubishi, Seat, Hyundai, Infiniti, Opel, Kia, Fiat, Alfa Romeo, Jeep i Volvo. Grupa PGD-IP posiadała 35 salonów.
- Grupa Plichta. Na trzecim miejscu znalazła się Grupa Plichta, która sprzedała 12 786 samochodów osobowych w 2020 roku. W ofercie miała marki takie jak Skoda, VW, Audi, Seat, Ford i Volvo. Grupa Plichta posiadała 20 salonów.
W 2021 roku, według danych DCG Dealer Consulting Group i Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, największym dealerem samochodów w Polsce nadal była Grupa Cichy-Zasada/Sobiesław Zasada Automotive. Sprzedali oni 20 583 auta osobowe, utrzymując pierwsze miejsce drugi rok z rzędu. Grupa PGD zajęła drugie miejsce, a Grupa Plichta trzecie miejsce. W rankingu dominują dealerzy oferujący auta marki Toyota.
Największą siecią dealerską w Polsce w 2022 roku, zgodnie z rankingiem Samar i DCG Dealer Consulting Group była Grupa Cichy-Zasada Sobiesław Zasada Automotive, która sprzedała 18 592 pojazdy. Miejsce drugie zajęcła Grupa PGD z 14 521 pojazdów, a podium zamknęła Grupa Plichta z 13 497 sprzedanych samochodów.
Kolejne miejsca zajęły Emil Frey Polska, Grupa Bemo, Grupa Krotoski, Grupa PTH, Grupa Lellek, Grupa Cygan oraz Toyota Dobrygowski.
Rynek samochodów w 2022 roku
W 2022 roku w Polsce kraju sprzedano 419 749 samochodów osobowych, czyli o 6,0% mniej (-26 898 szt.) niż w roku poprzednim. Klienci indywidualni odpowiadali za blisko 29% rejestracji samochodów, a firmy za 71% rejestracji. Klienci indywidualni zakupili 121 573 szt. Aut osobowych, gdy firmy dokonały zakupu 298 176 szt. Niższe wyniki sprzedaży spowodowane były przede wszystkim ograniczoną dostępność nowych aut, rosnącą inflacją oraz wysokimi stopami procentowymi. Przewiduje się, że odbicie rynku może nastąpić w przeciągu najbliższych 12-24 miesięcy wraz z pojawieniem się wyższego wzrostu gospodarczego. Każda firma transportowa powinna odczuć to w postaci większej liczby zamówień, co przełoży się na wzrost zapotrzebowania na nowe pojazdy.
Top 20 najpopularniejszych marek samochodów w 2022 roku
- Toyota (73 862 szt.)
- Skoda (42 067 szt.)
- Kia (33 714 szt.)
- Volkswagen (30 814 szt.)
- Hyundai (26 887 szt.)
- BMW (23 806 szt.)
- Mercedes (21 356 szt.)
- Dacia (20 718 szt.)
- Audi (19 323 szt.)
- Ford (16 426 szt.)
- Renault (14 559 szt.)
- Volvo (10 947 szt.)
- Peugeot (9794 szt.)
- Opel (9343 szt.)
- Mazda (7255 szt.)
- Fiat (6443 szt.)
- Citroen (6127 szt.)
- Nissan (6028 szt.)
- Lexus (5657 szt.)
- Suzuki (5149 szt.)
Top 20 najpopularniejszych modeli samochodów w 2022 roku
- Toyota Corolla (21 371 szt.)
- Toyota Yaris (12 478 szt.)
- Kia Sportage (11 176 szt.)
- Dacia Duster (10 958 szt.)
- Skoda Octavia (10 893 szt.)
- Toyota RAV4 (10 580 szt.)
- Hyundai Tucson (9197 szt.)
- Hyundai i30 (9142 szt.)
- Toyota Yaris Cross (9033 szt.)
- Toyota C-HR (8018 szt.)
- Volkswagen T-Roc (7755 szt.)
- Skoda Fabia (7670 szt.)
- Kia Ceed (7177 szt.)
- Dacia Sandero (6049 szt.)
- Skoda Kamiq (5675 szt.)
- Skoda Superb (5403 szt.)
- Volvo XC60 (5365 szt.)
- Volkswagen Tiguan (4912 szt.)
- Kia XCeed (4442 szt.)
- Skoda Kodiaq (4365 szt.)
Jak rośnie sprzedaż samochodów z napędem elektrycznym?
Udział samochodów elektrycznych w sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce w 2022 roku wyniósł około 4,78%. Liczba pojazdów elektrycznych zarejestrowanych w Polsce na koniec pierwszego półrocza 2022 r. wyniosła 51 844, w tym wliczone są zarówno pojazdy w pełni elektryczne (BEV), jak i hybrydowe typu plug-in (PHEV). W okresie między 2014 a 2022 rokiem udział samochodów elektrycznych w sprzedaży nowych pojazdów wzrósł z 0,05% do 4,78%. Jednocześnie przewiduje się, że w 2023 roku segment aut elektrycznych będzie jednym z najszybciej rosnących na rynku, podobnie jak miało to miejsce w 2022 roku, gdy w Polsce sprzedało się o 39% więcej elektryków. Czytaj też: Najlepsze samochody elektryczne pod względem zasięgu
Moim zdaniem 2023 rok będzie należał do elektryków, a zwłaszcza do marki Tesla. Oni rosną jak na drożdżach i gdy u wszystkich producentów auta są coraz droższe, Tesla stale obniża cenę swoich aut. A do tego są one po prostu lepsze! Każdy kto raz przejechał się autem elektrycznym nie chce wracać do spalinowego.
W Polsce Toyota od lat jest numerem jeden.